Tijdens deze webquest gaan de leerlingen verschillende aspecten van de luchtvaart/scheepvaart ontdekken. De leerlingen kiezen zelf een subonderwerp en maken hier een folder over. De informatie kunnen de leerlingen vinden door de aangegeven bronnen op Internet te gebruiken.
Hieronder kunt u meer informatie vinden over hoe u de webquest kunt gebruiken en de leerlingen kunt begeleiden tijdens hun zelfstandige leerproces.
Vakgebied: Wereldoriëntatie, Taalvaardigheid
Doel 1: De leerlingen verdiepen zich in een subonderwerp dat ze zelf gekozen hebben.
Doel 2: De leerlingen worden vaardig in hun gebruik met moderne media, te weten Internet.
Doel 3: De leerlingen kunnen gevonden informatie weergeven in een folder, waarbij ze rekening houden met publiek, spelling en lay-out.
Type WebQuest: Kortlopend.
Tijdsduur: 2 uur.
Zodra de leerling de folder af heeft, laat hij/zij het eindproduct lezen aan een klasgenoot. Vervolgens beoordeelt de leerling zelf de folder aan de hand van de gegeven beoordeling in de webquest. Als de leerling niet tevreden is over het behaalde resultaat, kan hij/zij de folder nog verbeteren. Als de leerling tevreden is, levert hij/zij de folder bij u in. U kunt dan zelf de folder beoordelen aan de hand van de gegeven beoordeling in de webquest. Het is aan u wat u verder met deze beoordeling doet.
Voor iedere leerling moet een computer beschikbaar zijn. Iedere computer moet aangesloten zijn op Internet en een printer.
De leerlingen hebben tijdens de webquest papier nodig waar zij aantekeningen op kunnen maken.
De leerkracht hoeft in principe geen tips te geven bij de inleiding. De leerlingen kunnen hiermee zelfstandig beginnen. Het is wel aan te bevelen om de webquest klassikaal in te leiden door één van de volgende werkvormen:
Een leergesprek
Een geschiedenisles over luchtvaart/scheepvaart
Een videofragment (bijv. van Schooltv)
Een lied (bijv. van Schooltv.)
De opdracht vertelt de kinderen dat ze een folder gaan maken. Als de leerlingen gewend zijn om werkstukken op de computer te maken, dan kunnen zij de folder op de computer maken. Als de leerlingen niet geoefend zijn met de computer, dan kunt u er voor kiezen om de folders schrijvend te laten maken. U moet van te voren duidelijk maken aan de leerlingen hoe ze de folder moeten maken.
In de webquest komen enkele vliegtermen/vaartermen naar voren. Voor taalzwakke leerlingen kan het nodig zijn dat u deze toelicht. Het gaat om de volgende termen: startbaan, vluchtschema, vliegmissie, landingsbaan, steward(ess), copiloot, piloot, kapitein, scheepsjongen, matroos, mast, zeilen,…
Waar nodig staan hier stap tips voor de uitvoering en begeleiding van de leerlingen:
Afhankelijk van de klas is er begeleiding nodig in de keuze van onderwerpen, zodat niet alle leerlingen hetzelfde onderwerp hebben.
Als de leerlingen niet gewend zijn om een woordspin te maken, moet u dit uitleggen en voordoen.
Over het gebruik van tekeningen/foto’s moet u misschien afspraken maken met de leerlingen.
Ook het gebruik van de printer speelt hierin een rol.
De bronnen die de leerlingen kunnen gebruiken zijn sites die speciaal zijn uitgezocht om voor deze webquest te gebruiken. U hoeft hier in principe geen problemen te verwachten.
Het makkelijkst kunt u de gemaakte folders beoordelen aan de hand van de gemaakte beoordeling op de webquest. Als de leerling zijn/haar folder inlevert, is het van belang om te vragen hoeveel punten hij/zij gescoord heeft. Wijkt uw beoordeling hier erg van af, dan is het misschien nodig om een gesprek met het kind aan te gaan.
U kunt zelf kiezen wat u met de folders doet als ze klaar zijn.
Deze webquest is gemaakt door: Friedl Wallays